پیام دبیرکل خانه کارگر به مناسبت روز جهانی کارگر/ تشریح مصائب و معضلات جامعه کارگری در ۶ بند

دبیرکل خانه کارگر با انتشار بیانیه‌ای روز جهانی کارگر (۱ می/یازدهم اردیبهشت) ۱۴۰۰ را تبریک گفت و گوشه‌ای از مصائب و معضلات جامعه کارگری را در ۶ بند تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه عیلرضا محجوب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روز اول ماه می یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ مبارکباد

گرامی میداریم یاد و خاطره شهیدان جامعه کارگری در پیش از پیروزی انقلاب که به واسطه مبارزات‌شان به شهادت رسیدند و آن‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شربت شهادت نوشیدند.

یاد همه کارگرانی که در نقاط مختلف جهان در مبارزه با سرمایه داری جهانخوار کشته و زخمی شدند؛ خصوصاً کارگرانی که در اول تا سوم ماه می‌۱۸۸۶میلادی در شهر شیکاگو به خاک و خون غلطیدند، گرامی باد.

«۸ ساعت کار در روز» که مهمترین خواسته این کارگران بود با تشکیل سازمان بین المللی کار در ۱۹۱۹ و تصویب اولین مقاوله نامه برای ۸ ساعت کار در روز _این آرمان را محقق نمود.

سلام و درود بر همه کارگران وفاداری که به پایش این اندیشه مشغولند و بر سر عهد خود از مبارزه برای استیفای حقوق کارگران دست بر نداشتند.

اکنون در شرایطی که در سال گذشته و امسال موفق به برگزاری مناسب مراسم روز کارگر نگردیده‌ایم و امکان حرکت گسترده فراهم نبوده ضمن آرزوی بهبودی و سلامت برای همه مردم بویژه کارگرانی که بر اثر عارضه کرونا در بستر بیماری هستند و طلب مغفرت برای ارواح همه درگذشتگان عزیز امیدواریم این آخرین سالی باشد که از برگزاری این حرکت عمومی در راستای بیان مطالبات کارگران محروم هستیم. جا دارد یکبار دیگر مطابق روال دو دهه اخیر به کلیه دست اندرکاران ذیصلاح کشور مطابق اصول مترقی قانون اساسی خاطرنشان نمایم صدور مجوز و همچنین‌عدم جلوگیری از برگزاری تجمعات جهت ابراز اعتراضات و درخواستهای صنفی کارگران با محوریت تشکلهای قانونی و دارای شناسنامه جامعه کارگری از اصول اولیه آزادی در پرتو قانون است؛ همان اصولی که پیرجماران برای ملت ایران پی ریزی کرد و خلف صالحش برآن پای فشرده است.

از سوی دیگر توجه همه مسوولان اجرایی، تقنینی و قضایی را به کُنه فرمایشات رهبری معظم در پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید و توجه بیشتر به کارِ کارگر ایرانی و توسعه حمایتهاو توجه بیشتر به وضع معیشتی این بهترینها جلب میکنم. پرواضح است که تحت تدابیر متخذه و با رعایت دقیق اصول سه‌گانه عزت، حکمت و مصلحت، ضرورت رفع تحریمهای ظالمانه در راستای رفع تنگناهای تولیدی نیز حائز اهمیت است.

اینک جهت تنویر افکار مهمترین مشکلات و خواسته‌های کارگران شریف را در قالب بندهای ذیل خدمت آحاد ملت بزرگ بویژه جامعه کاروتولید عرض مینمایم. امید دارم که با حرکت مستمر و حل این مشکلات، گوشه‌ای از مصائب و معضلات آنان را که امام راحل فرمودند مدیران جامعه بشریت اند؛ مرتفع کرده باشیم.

۱-جلوگیری از دست اندازی به بندهای حمایتی قانون کار مانند ماده ۴۱ و تعیین حداقل دستمزد با عناوین و بهانه‌هایی که هیچ یک مشکلی را از از کشور و کارگران حل و فصل نخواهد کرد

۲- پایش تلاش دوساله اخیر برای افزایش متناسب دستمزد و حرکت به جهت از بین بردن فاصله حدود ۳۸ درصدی سبد حداقل معیشت و حداقل دستمزد یا به عبارت بهتر یکی کردن دستمزد حقیقی کارگران با مزد اسمی آن‌ها

۳- ساماندهی قراردادهای موقت کار و پایان دادن به آن‌ها با بکارگیری تمام ظرفیتهای قانونی و بهره گیری از کلیه طرق ممکن.

یکی از راه‌های دست یافتنی، تکمیل اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در تصویب آیین نامه تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار و تعیین سقف چهار سال به عنوان حداکثر مدت برای کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه موقت دارد؛ با لغو فوری رای دیوان عدالت اداری مصوبه ۱۳۷۳ که بر مبنای استناد به مفهوم مخالف تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار استوار بود، قابل انجام است که در اینصورت امنیت شغلی کارگران به آن‌ها برگردانده میشود.

۴- بیمه کارگران ساختمانی باید بدون مانع و با رفع محدودیت‌ها استمرار یابد هر نوع تعلل یا برداشت خلاف قانونی و جلوگیری از بیمه نمودن یاعدم استمرار این حق از طریق قانون رفع موانع بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مستوجب انفصال و پرداخت غرامت به کارگر ساختمانی است.

۵- همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی باید دقیقاً مطابق توافق انجام شده با نمایندگان تشکلات بازنشستگی بدون درنگ صورت پذیرفته و موضوع فیصله یابد. در این خصوص نباید اجازه داد دست اندازی به حقوق بازنشستگاناین عزیزترینهای جامعه_ استمرار یافته و نهادینه شود.

۶- بدهی‌های نهاد دولت به سازمان تامین اجتماعی و خسارت‌های وارد شده به این سازمان بر اثر تورم در دهه‌های اخیر که موجودیت صندوق بین النسلی تامین اجتماعی را به خطر انداخته است میبایست هرچه سریعتر پرداخت و موضوع خاتمه یابد. در این راستا اولین گام پرداخت فوری ۸۹ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۰ است که مصراً از دولت محترم میخواهیم در تامین آن تعجیل نماید.

بدیهی است این اولین گام در راستای کاهش بدهی دولت به خانواده بزرگ کارگری و بازنشستگی مشمول قانونکار و تامین اجتماعی است و باید تا تسویه نهایی ادامه یابد.

به امید آرامش و بهروزی برای ملت شریف و آزاده ایران بویژه کارگران با محو ویروس منحوس کرونا

Check Also

مراسم بزرگداشت دهه مبارک فجر در محل خانه کارگر گیلان برگزار شد

مراسم بزرگداشت دهه مبارک فجر با حضور جمعی از کارگران و بازنشستگان و بسیجیان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *