علیرضا محجوب: حادثه عاشورا ماه محرّم را به ماه حزن در میان شیعیان بدل کرد

دبیرکل خانه کارگر گفت: مهمترین حادثه‌ای که در ماه محرّم اتفاق افتاد حادثه روز دهم محرّم است. مصیبت عظمای عاشورا باعث شد که در میان مسلمین خصوصا شیعیان از ماه محرّم به عنوان ماه حزن و اندوه یاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در شب اول ماه محرّم و مراسم عزاداری امام حسین (ع) که در خانه کارگر برگزار شد، اظهار داشت: به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شیوع دوباره بیماری کرونا نتوانستیم امسال در خدمت مهمانان بیشتری باشیم.

دبیرکل خانه کارگر افزود: امسال بنا است که بحث جدیدی را آغاز کنیم و در هر شبِ عزاداری سخنانی درباره «محرّم‌شناسی» بیان شود.

وی در ادامه گفت: بعد از ایام محرّم نیز دوره آموزشی در درالقران خانه کارگر راه‌اندازی خواهد شد تا علاقمندان بتوانند در کلاس‌های حضوری و مجازی درباره محرّم و فلسفه قیام عاشورا شناخت بیشتری کسب کنند.

محجوب یادآور شد: محرّم یک کلمه چهار حرفی است ولی در فرهنگنامه‌های فارسی و عربی مفاهیم و معانی مختلفی برای آن درج شده است. در قرآن هم در سوره توبه به تفصیل به حرمت ماه محرّم و دوری از جنگ اشاره شده است.

دبیرکل خانه کارگر افزود: برای پیامبران نیز اتفاقاتی در این ماه عارض شده است که از جمله آن می‌توان به عبور حضرت موسی (ع) از رود نیل، استجابت دعای حضرت زکریا (ع) و عروج حضرت ادریس (ع) و همچنین ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) اشاره داشت.

وی همچنین با اشاره شعر معروف محتشم کاشانی و ترکیب بند ۱۲گانه وی درباره حادثه عاشورا خاطرنشان کرد: اشعار محتشم در قرن دهم و در عصر صفویه سروده شد و هنوز هم ابیات وی تاثیرگذارترین اشعار در مراسم‌های عزاداری سالار شهیدان است.

مججوب در پایان همچنین با ذکر داستانی از چگونگی سُرایش شعر محتشم در ذکر مصیبت امام حسین (ع) گفت: محتشم بعد از زیارت امام علی (ع) در عالم رویا به سرودن شعری پرداخت که اشعارش هنوز رونق بخش مراسم سوگواری مصیبت عظمای عاشورا شود.

گفتنی است، قبل از سخنرانی دبیرکل خانه کارگر، مرثیه‌خوانی در رثای سالار شهیدان و یاران بافاویش و قرائت زیارت عاشورا برگزار شد.

Check Also

هفتمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری برگزار میگردد

دارالقرآن خانه کارگر برگزار می کند؛ ✅ ثبت نام هفتمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *