هم اندیشی تشکل های کارگری با مدیرکل تامین اجتماعی استان بمناسبت هفته تامین اجتماعی

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیر خانه کارگر گیلان در این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن هفته تامین اجتماعی امکانات مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در این استان را برای پاسخگویی به نیاز بیمه‌شدگان بیمه تامین اجتماعی، ناکافی دانست.

«حسن ایزدی» با بیان اینکه با افزایش سه برابری جمعیت کارگری استان گیلان ضروری است که امکانات درمانی موجود نیز برای پاسخگوی به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان گسترش یابد، افزود: مجموعه امکانات بیمارستانی ملکی تامین اجتماعی فقط یک بیمارستان در شهر رشت است که به دلیل بالا بودن حجم متقاضیان، پاسخگوی نیاز مراجعان بومی و غیربومی نیست.

به گفته وی، با توجه به اینکه یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر در استان از خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی بهره‌مند هستند لذا خواسته ما از مسولان دولتی و بخصوص نمایندگان مجلس این است که تعداد بیمارستان‌های تامین اجتماعی را در استان به نسبت جمعیت افزایش دهند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه که در حال حاضر سه میلیون و پانصد هزار بازنشسته تامین اجتماعی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: خانه کارگر از سازمان تامین اجتماعی حمایت می‌کند و از این سازمان انتظار دارد حامی جامعه کارگری باشد.

او بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را بزرگترین چالش امروز کشور دانست و گفت: سازمان تامین اجتماعی مجموعه بین‌نسلی و حق‌الناس است که تمام اموال آن حاصل سرمایه ۶۰ ساله جامعه کارگری است. قانونگذار اداره این سازمان را به صورت سه جانبه‌گرایی؛ توسط دولت و جامعه کارگری و بازنشستگان تعریف کرده و تصمیم‌گیری درباره اموال این سازمان باید در این سطح انجام شود.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی گیلان به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بخش دیگری از مطالبات کارگری است و آقایان مسئول باید بدانند یک بازنشسته و مستمری‌بگیر که حداقل حقوق را می‌گیرد، از لحاظ معیشتی دچار مشکلات فراوانی است.

او تاکید کرد: اتکای جامعه کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر به سازمان تامین اجتماعی است و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مهمترین دغدغه کارگران است که از سال ۸۸ تصویب شده و هنوز اجرایی نشده است.

در ادامه جمیل حق پرست (مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان) اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی تحت تاثیر وضعیت اقتصادی جامعه است و علیرغم این مشکلات کارکنان تامین اجتماعی تمام تلاش خود را بکار می‌بندند تا بدون هیچ وقفه‌ای تمام تعهدات خود را به جامعه هدف که همان بیمه‌شدگان هستند، پرداخت کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان در مورد بحث سه‌جانبه‌گرایی گفت: خواسته ما از افراد فعال در جامعه کارگری و مسئولان مربوطه در این راستا حمایت همه‌جانبه است.

جمیل حق پرست در ادامه ضمن اشاره به اینکه ۴۸/۵درصد از جمعیت استان را بیمه‌شدگان تامین اجتماعی تشکیل می‌دهند، افزود: علیرغم تمام پیگیری‌های سازمان جهت پرداخت مطالبات مستمری‌بگیران هنوز بیش از۶۰۰ میلیارد تومان مطالبات معوق از سوی کارگاه‌های تولیدی داریم.

وی در ادامه افزود: بحث همسان‌سازی که از مطالبات دیرینه مستمری‌بگیران است نیاز به یک بودجه کلان و نجومی دارد و در یک دهه اخیر شاهد تصویب این قانون در مجلس بودیم که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه میانگین تعداد احکام مستمری‌ها در سال ۹۷ بیست نفر در روز بوده که یک رشد ۷درصدی نسبت به پایان سال ۹۶داشته و در دوماهه اول ۹۸ روزانه ۳۳ حکم در راستای مستمری در استان صادر می‌شود.

جمیل حق پرست در پایان گفت: تلاش ما این است که حق بیمه شده اگر حق است داده شود و با در نظر گرفتن اینکه از پرمخاطب‌ترین سازمانها در کشور هستیم از فعالان رسانه انتظار داریم کمی فعال‌تر در خصوص اگاهی بخشی عملکرد سازمان تامین اجتماعی عمل کنند.

در بخش دیگری از این نشست شهدی نژاد (مدیریت درمان تامین اجتماعی استان گیلان) اظهار داشت: من با جامعه کارگری و دردهای آن مانوس هستم و به صورت مختصر و مفید حسش کردم و با بیماری هم درگیر بودم و کاملا درکش می‌کنم.

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: سازمان مدیریت درمان تامین اجتماعی گیلان برای گرفتن درمان رایگان و با کیفیت، بیمارستان تامین اجتماعی گیلان در کشور در بیمارستان‌های اول است.

وی در ادامه افزود : هدف اصلی ما در سال ۹۸ نگهداشت خدمات کیفی بوده است و در ویزیت‌های تخصصی ما ۲۰درصد رشد داشته‌ایم و در خصوص عمل جراحی هیجده هزار و هفتصد و هشتاد و هشت عمل جراحی داشتیم.

وی در ادامه در خصوص عدم پذیرش دفترچه‌های تامین اجتماعی توسط بیمارستان‌های خصوصی عنوان کرد: تمامی بیمارستان‌های خصوصی به غیر از بیمارستان پارس با ما تمدید قرارداد کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: نظام ارجاع یعنی اینکه خرید درمان با عقل و منطق، راه درمان برای کاهش مشکلات یعنی مردم یک پزشک امین داشته باشند.

مدیر درمان تامین اجتماعی از اصحاب رسانه خطاب به اصحاب رسانه حاضر در جلسه خواست اگر کسی در درمان‌های ملکی و نوبت‌دهی ما مشکل دارند با آنها در ارتباط باشید و نحوه نوبت دهی صحیح را به آنها بیاموزید.

در بخش پایانی این نشست غلامرضا خوالگر (رییس کانون شوراهای کار استان گیلان) با ذکر اینکه کارگران بازنشسته از نظر معیشتی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و هزینه درمان برای آنها کمرشکن شده است، گفت: بازنشستگان قادر به پرداخت هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی نیستند.

به گفته وی؛ ضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان در سطوح حداقلی است. سازمان تامین اجتماعی در حقیقت متعلق به قشر کارفرمایی و کارگری است و توقع جامعهٔ بازنشسته و مستمری‌بگیر از سازمان تامین اجتماعی بسیار زیاد است که متاسفانه افزایش بدهکاری دولت به سازمان این توقعات برآورده نمی‌شود.

وی اذعان داشت: انتظار ما از دولت و مجلس این است که توجه ویژه‌ای به قشر بازنشسته و شاغل کنند.

Check Also

مراسم بزرگداشت دهه مبارک فجر در محل خانه کارگر گیلان برگزار شد

مراسم بزرگداشت دهه مبارک فجر با حضور جمعی از کارگران و بازنشستگان و بسیجیان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *