در گردهمایی کارگران و بازنشستگان مطرح شد؛ مجلس نباید طرحی را تصویب کند که برخلاف نظر مردم باشد

به گزارش خبرنگار ایلنا، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در اجتماع بازنشستگان و کارگران مقابل مجلس شورای اسلامی با طرفدار سرمایه‌دار خواندن برخی نمایندگان مجلس، گفت: طرح دو فوریتی حمایت از کارخانجات، با از بین بردن ۱۴ هزار میلیارد تومان از منابع سازمان، حیات آن را متوقف می‌کند. سازمان تامین اجتماعی باید از این طرح مستثنی شود.

حسن صادقی افزود: براساس قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان ۷ درصد از دستمزد کارگر و ۲۳ درصد را از بابت سهم خود کسر و تامین اجتماعی واریز می‌کنند اما با این طرح سازمان حق ندارد که وارد دعوای حقوقی شود. اتفاقا در طول حیات سازمان، همواره ماشین حمایت از تولید بوده و کسی را ساقط نکرده است. کجا سازمان تامین اجتماعی خط تولید تعطیل کرده است؟

وی با اشاره به گفتاری از شهید بهشتی در مورد بیمه کارگران، گفت: شهید بهشتی کل حق بیمه را جزئی از حقوق کارگران می‌دانستند. بنابراین شاهرگ حیاتی سازمان تامین اجتماعی را با این طرح  متوقف می‌کنید. ما مخالف این مصوبه هستیم.

حسین حبیبی (عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) با بیان اینکه امروز در اینجا جمع شدیم تا بگوییم منتخبِ مردم در مجلس باید چه ویژگی داشته باشد، گفت: هنوز امضای برخی نمایندگان مردم، در پای طرح الحاق یک تبصره به ماده ۴۱ قانون کار برای «حذف حداقل دستمزد» در کارگاه‌های روستایی و «رواج مزد توافقی» خشک نشده که امضای دیگری از آن‌ها را در پای طرح حمایت از کارخانجات و جلوگیری از تعطیلی آن‌ها می‌بینیم که هدف این طرح هم کارگران است.

وی افزود: نمایندگان نباید طرحی را تصویب کنند که برخلاف نظر مردم باشد که اگر اینگونه باشد شما برخلاف سوگند و حق نمایندگی خود عمل می‌کنید. شما باید متوجه باشید که بدهی دولت و کارفرمایان به سازمان انباشته شده است. با این حال طرحی را امضا می‌کنید که اگر سازمان تامین اجتماعی برای دریافت مطالباتش اقدام کند و این کار به تعطیلی واحد و خط تولید بینجامد، مشمول مجازات‌های مندرج در قانون مجازات اسلامی می‌شود.

«اکبر قربانی» دبیر خانه کارگر غرب تهران هم با اشاره به اینکه بودجه تنها مربوط به شاغلان نیست و امروز بازنشستگان در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته‌اند، گفت: هرگونه اصلاحاتی باید بر اساس توافق «سه جانبه» باشد؛ در حالی که دولت برای این کار اقدام نکرده است؛ حتی مجلس طرحی را ارائه کرده که بدون در نظر گرفتن حقوق کارگران و بازنشستگان شکل گرفته است.

وی افزود: هرگونه اصلاحات در تامین اجتماعی به خاطر اینکه دولت مطالباتش را نمی‌دهد، بیهوده خواهد بود ازجمله افزایش سن بازنشستگی درحالیکه کارگران و بازنشستگان در تامین اجتماعی نقشی ندارند. کسانی که شستا را اداره می‌کنند از جنس کارگران نیستند. مدیرعامل تامین اجتماعی را دولت انتخاب می‌کند.

قربانی تصریح کرد: آن کس که ۳۰ سال حق بیمه داده است، دیگر نمی‌تواند کار کند؛ چرا باید سن بازنشستگی‌اش افزایش پیدا کند؟ بنابراین مشکلات کارگران مضاعف خواهد شد. همین امروز متناسب‌سازی واقعی در مورد حداقل‌بگیران و از کارافتادگان تامین اجتماعی اعمال نشده است.

فتح الله بیات، دبیر خانه کارگر شرق تهران هم با بیان اینکه کارگران ۳۰ سال کار می‌کنند تا از یک حقوق بازنشستگی بهره‌مند شوند، گفت: کارگران کشور قرارداد ۱ ماهه دارند اما صدای کسی درنمی‌آید. ۵۲ درصد جمعیت کشور بیمه‌شدگان و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هستند اما طرح‌هایی امضا می‌شود بدون اینکه حق و حقوق آن‌ها دریافته شود.

Check Also

مراسم بزرگداشت دهه مبارک فجر در محل خانه کارگر گیلان برگزار شد

مراسم بزرگداشت دهه مبارک فجر با حضور جمعی از کارگران و بازنشستگان و بسیجیان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *