گردهمایی هیاتهای اجرایی خانه های کارگر سراسر کشور

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز نصیری (مسئول امور اعضای خانه کارگر) در گردهمایی سالانه دبیران اجرایی خانه کارگر سراسر کشور در چمخاله گفت: خانه کارگر پیش از 2 میلیون عضو دارد که خدمات مختلفی را به آنها ارایه می‌کند.

وی افزود: همچنین آموزش‌های تشکیلاتی و صنفی به کارگران ارایه می‌شود و از آنها دعوت می‌شود به منظور مشارکت بیشتر در گردهمایی مختلف شرکت کنند. این گونه به خودآگاهی و خودباوری می‌رسند و این امر موجب می‌شود تا آنها در تصمیم‌گیری‌های محلی، ملی و بین‌المللی مشارکت کنند.

مسئول امور اعضای خانه کارگر افزود: خانه کارگر در قالب اقتصاد اجتماعی دوره‌هایی آموزشی را برگزار می‌کند و در این دوره‌ها مرامنامه و اساسنامه خانه کارگر را تشریح می‌کند. ما به این وسیله اعضای فعال را شناسایی می‌کنیم. خانه کارگر از طریق سامانه متمرکز اعضای با اعضای خود در ارتباط است و فعالیت‌های آنها را رصد می‌کند.

لاهوتی (نماینده استان گیلان در مجلس شورای اسلامی) هم با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم نوربخش و عبدالرحمن تاج الدین مدیرعامل و معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی گفت: این عزیزان در راه رسیدگی به ارایه خدمات درمانی جان خود را از دست دادند و ما امروز در این گردهمایی خاطره آنها را گرامی می‌داریم.

لاهوتی گفت: براساس اصل 44 قانون اساسی نهادهایی عمومی غیردولتی باید 10 درصد از سهام بانک‌ها را در اختیار داشته باشند این یعنی که سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند بیشتر از 10 درصد سهام بانک رفاه کارگران را در اختیار داشته باشد اما در روزهای گذشته طرح مستثنی‌سازی بانک رفاه کارگران در مجلس بررسی شد و کلیات خارج کردن آن را از شمول اصل 44 قانون اساسی تثبیت کردیم تا این بانک در اختیار سازمان تامین اجتماعی بماند. ما مجلس را متقاعد کردیم که بانک رفاه باید به 45 میلیون نفر جمعیت بیمه‌شدگان این سازمان تعلق داشته باشد. اگر این بانک را واگذار می‌کردیم سازمان تامین اجتماعی دچار مشکلات جدی می‌شد. از این رو با علم به ابعاد ماجرا جلوی این کار را گرفتیم.

لاهوتی افزود: درگذشته قوانینی تصویب شد که دولت به عنوان کارفرمای یکی از گروه‌ها باید بخشی از حق بیمه آنها را پرداخت می‌کرد این امر موجب شد که سازمان تامین اجتماعی بیش از 120 هزار میلیارد تومان طلب از دولت داشته باشد. لازم است به این موضوع اشاره کنم که براساس قانونی که هیات وزیران تصویب کرده است بدهی سازمان تامین اجتماعی بر مبنای ربح مرکب حساب نمی‌شود که این موجب می‌شود 50 هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت تحت تاثیر قرار بگیرد. ما در مجلس تلاش می‌کنیم تا این مصوبه را برگردانیم.

در ادامه جعفرزاده ایمن آبادی (نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی) گفت: اگر آقای شریعتمداری به عنوان وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نتواند کارگران را در رسیدگی به اهدافشان به سرمنزل مقصود برساند هیچ کس دیگری قادر به انجام این کار نیست. باید طوری به معیشت کارگران رسیدگی کنیم که دستشان را جلوی کسی دراز نکنند. اما حتی می‌توانیم با جلوگیری از فرار مالیاتی و بازسازی منابع حاصل از وصول مالیات معیشت کارگران را بدون اتکای درآمدهای نفتی ارتقا ببخشیم.

وی افزود: مطابق اعلام دیوان محاسبات 250 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد این درحالی است که تاکنون نتوانسته‌ایم بیشتر از 160 تا 170 هزار میلیارد تومان مالیات را وصول کنیم. ما در خوشبینانه‌ترین حالت در همین حدود (160 تا 170 هزار میلیارد تومان) حقوق به کارکنان دولت پرداخت می‌کنیم که نمی‌توانیم برای تامین این حقوق تا ابد به درآمد نفتی متکی بمانیم. کارگر باید در رفاه باشد و چرخ زندگی وی بچرخد اما این مستلزم توزیع عادلانه منابع است.

استاندار گیلان هم در ادامه این مراسم بیان داشت: در سال گذشته 360 واحد راکد و نیمه راکد را به چرخه تولید بازگرداندیم و سطح تولید آنها را افزایش داده‌ایم.

وی افزود: جامعه کارگری ثروت ملی است و باید تشکل‌های کارگری را به جهت نمایندگی آنها تقویت کنیم و جایگاه آنها را ارتقا ببخشیم. کارگران و تشکل‌های آنها نقش موثری را در اشتغال و توسعه کشور دارد.

در پایان این مراسم از دبیران اجرایی برتر و مسوول امور اعضا تقدیر شد. دهقانی دبیر اجرایی خانه کارگر یزد جایزه برترین دبیر سال 97 و 98 را دریافت کرد. همچنین جایزه برترین مسوول امور اعضا به پرویز نصیری معاون امور اعضای خانه کارگر اهدا شد. صادق زاده دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز، راستگو دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس، مصطفی نژاد دبیر اجرایی خانه کارگر مهاباد و میرزایی دبیر خانه کارگر ساوه به عنوان رده‌های بعدی بهترین دبیران اجرایی خانه کارگر قرار گرفتند و جایزه خود را از محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی دریافت نمودند. همچنین از مقدم دبیر اجرایی خانه کارگر اردبیل به خاطر برگزاری گردهمایی نمایندگان کارگران تقدیر شد.

Check Also

مراسم بزرگداشت دهه مبارک فجر در محل خانه کارگر گیلان برگزار شد

مراسم بزرگداشت دهه مبارک فجر با حضور جمعی از کارگران و بازنشستگان و بسیجیان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *