محجوب: به طرح‌ها و لوایح مربوط به صندوق بازنشستگان در مجلس نقد داریم/ صادقی: آشنا کردن کارگران با حقوق اولیه از اهداف ماست

دبیرکل خانه کارگر گفت: خانه کارگر به تصویب قوانین مربوط به صندوق بازنشستگان در مجلس نقد دارد و از تشکیلات خانه کارگر در استانها درخواست می‌کنم که نمایندگان مجلس را طی جلساتی که با آنها برگزار می‌کنند در خصوص تصویب این قوانین و مشکلات پس از تصویب غیر کارشناسی آگاه نمایند.

محجوب: به طرح‌ها و لوایح مربوط به صندوق بازنشستگان در مجلس نقد داریم/ صادقی: آشنا کردن کارگران با حقوق اولیه از اهداف ماست

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر ایران) در جلسه خانه کارگر تشکیلات گیلان که با حضور اعضای هیئت‌های اجرایی، نمایندگان کارگران و مسئولین شعب و دفاتر در خصوص دغدغه‌های کارگران برگزار شد، اظهار داشت: استان گیلان استانی با پیشینه‌ی کارگری از قدیم است و باید مباحث و معضلات این بخش را به طور ریشه‌ای و از بنیاد جستجو کرده و مرتفع نماییم.

وی با بیان اینکه مسائل مربوط به امنیت شغلی کارگران بارها توسط نمایندگان تشکل‌ها مطرح شده است، گفت: در دولت‌ها و دوره‌های مختلف مجلس، موارد مربوط به جامعه کارگری عنوان و راهکارها توسط نمایندگان تشکل‌های کارگری به سمع و نظر مسئولین، متولیان امر و نمایندگان مجلس که وظیفه قانون‌گذاری دارند، رسیده اما همچنان خلاء‌هایی در خصوص مسایل مربوط به جامعه کارگری حس می‌شود.

محجوب افزود: برگزاریِ این جلسات تشکیلاتی به منظور یافتن راه‌هایی برای رسیدن به اهداف مورد نظر جامعه کارگری از طریق تشکیلات کارگری است. معضلات بارها با مراجع، دولت و نمایندگان مطرح شده اما به نتیجه مطلوب نرسیده و تمامی این مسائل نشان دهنده کسر تشکیلات، صدا و گفتار داریم.

دبیر کل خانه کارگر ایران با اشاره به لزوم پیگیری تشکل‌ها و کارگران در استانها برای مشکلات و حل آن‌ها از طریق محاکم قضایی عنوان کرد: نباید صرفا به جلسات تشکیلاتی بسنده کرد بلکه باید با همصدایی و هم افزایی از طریق قانون و محاکم قضایی معضلات را در استانها تا حصول نتیجه پیگیری نمود.

محجوب خاطر نشان کرد: در برخی از موارد قوانین اصلاح شد و آیین نامه‌ها به طور مثال در خصوص بازرسی‌ها بیمه تامین اجتماعی اصلاح شد و پرونده‌ها در حال دنبال است. خانه کارگر ایران همواره پیگیری حقوق حقه تشکیلات و کارگران است و حق طلبی بازنشستگان مورد مواخذه نباید باشد.

وی اضافه کرد: در مساله اقتصاد و معیشت که یکی از موارد مهم مربوط به جامعه کارگری است باید کلان نگری صورت گیرد و کسانی در مراجع تصمیم گیری قرار گیرند که درک اولیه را نسبت به این مسائل داشته باشند.

وی ادامه داد: تعداد شعب خانه کارگر ۶۵ شعبه اسمی است اما در واقع ۵۵ شعبه فعال است و نیاز به داشتن ۳۳۵ شعبه و گسترش تشکیلات داریم. باید افراد حاضر در تشکیلات آموزش اقتصادی ببینند و اطلاعات در خصوص تشکیلات را ارتقاء دهند.

دبیرکل خانه کارگر ایران اظهار کرد: اگر از جامعه کارگری کاندیدایی برای مجلس شورای اسلامی ورود کند قطعا جامعه کارگری حمایت خواهد کرد.

وی گفت: در زمینه معضلات کارگران ساختمانی از مدیران خانه کارگر گیلان درخواست پیگیری مجددانه دارم.

محجوب عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارگران در کشور بیمه نیستند بنابراین این نیروها از خدمات محروم هستند.

وی با اشاره به مصوب شدن قوانین در خصوص صندوق بیمه تامین اجتماعی گفت: اگر دولت بدهی‌های خود را به صندوق پرداخت کند با آن رقم می‌توان مستمری‌های زیادی را پرداخت کرد. خانه کارگر به تصویب قوانین مربوط به صندوق بازنشستگان در مجلس نقد دارد و از تشکیلات خانه کارگر در استانها درخواست می‌کنم که نمایندگان مجلس را طی جلساتی که با آن‌ها برگزار می‌کنند در خصوص تصویب این قوانین و مشکلات پس از تصویب غیر کارشناسی آگاه نمایند.

وی اذعان داشت: خانه کارگر یه تشکل ضد انقلابی و گروهکی نیست بلکه یک تشکل انقلابی است و به اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری اعتقادات راسخ دارد. انتقادات از دولت به معنی براندازی نیست بلکه به دنبال تغییرات صحیح و در چارچوب نظام برای رفع معضلات جامعه کارگری هستیم.

حسن صادقی (معاون دبیر کل خانه کارگر کشور) نیز در این جلسه گفت: هدف از تشکیل جلسه اطلاع‌رسانی در این زمینه است که تشکیلات خانه کارگر گیلان نیازمند توسعه دفاتر و شعب است تا بتواند خدمات خود را به اعضا ارائه دهد.

وی افزود: همچنین آشنا کردن نیروی کار با حقوق اولیه از دیگر اهداف خانه کارگر است. شاید بسیاری از نواقصی که امروز در مسیر فعالیت کارگران وجود دارد عدم آشنایی با حقوق قانونی‌شان است. چون حقوق قانونی را یک بحث فردی تلقی می‌کنند و به حقوق اجتماعی خود واقف نبوده و اشراف ندارند.

وی اضافه کرد: اگر امروز جامعه کارگری نمی‌تواند به خوبی حقوق خود را رصد کند به دلیل انشقاقی است که در درون این جامعه شکل گرفته است. در چنین جامعه متفرقی برنده کسانی هستند که از این تفرقه منفعت می‌برند و بازنده، کسانی هستند که در این انشعاب بازیگر صحنه هستند. بازنده این بحث جامعه کارگری و برنده دولت و کارفرما هستند.

وی با اشاره به انتقادات و تجمع اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نسبت به تصویب برنامه توسعه هفتم در مجلس تصریح کرد: هر آنچه که در قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص سازمان تامین اجتماعی و در حوزه روابط کار است باید بررسی و کارشناسی شود و تمامی این موارد از سوی اتحادیه و تشکل‌ها مطرح می‌گردد.

صادقی اذعان داشت: سخن این است که قانون مرتبط با جامعه کارگری باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و در کارگروههای تخصصی در مجلس کارشناسی شود و منافع تمامی اقشار در این قوانین دیده شود و پالایش شده آن در قالب ماده واحده به دولت و سپس به صورت لایحه به مجلس برود و مصوب گردد و به عنوان یک قانون بلند مدت که می‌تواند اقتصاد کشور را تعمیم و استواری دهد و سازمان بیمه اجتماعی را ثبات ببخشد، به تصویب برسد.

صادقی اضافه کرد: قطعا تصویب یک قانون صحیح می‌تواند انسجام و وحدت ملی را به دنبال داشته باشد و نظام اسلامی در سایه این وحدت همواره پایدار و مانا است.

وی افزود: تشکیلات خانه کارگر یک تشکیلات انقلابی و ولایت مدار است. قانون برنامه هفتم در حوزه صندوق‌های بیمه و روابط کار نیازمند بررسی بیشتر است.

نصرالله دریابیگی (دبیر اجرایی خانه کارگر مناطق شمال کشور) نیز در جلسه تشکیلات خانه کارگر گیلان اظهار داشت: دفاتر خانه کارگر در شهرستانها در ابتدای امر به صورت مجازی برای پیشبرد کارها ایجاد شود و توسعه تشکیلات باید برای عدالت، رفع مشکلات کارگران ساختمانی، شناسایی نیروهای موفق و دلسوز طرفدار اجرای قانون و اهل خدمت صورت گیرد و یکی از اهداف جلسه کنونی حصول این نتایج است. بر همین اساس مسائلی که جامعه کارگری و بازنشستگان کارگری عنوان می‌کنند سهل‌تر خواهد شد.

دریابیگی تاکید کرد: تشکیلات خانه کارگر وابسته به هیچ جناح سیاسی نیست و اصولگرا و اصلاح طلب در این تشکیلات معنی ندارد. هر فردی که برای بهبود معیشت کارگران، امنیت شغلی آنان، بازنشستگان همسان‌سازی حقوق و برای این قشر عظیم و شریف کار می‌کنند دست وی را می‌فشاریم.

دبیر اجرایی خانه کارگر مناطق شمال کشور با بیان اینکه جامعه کارگری مظلوم واقع شده است، ادامه داد: هدف این است که در این جلسه شناسایی نیروهای نخبه، جوان از هیئت‌های اجرایی، شوراهای اسلامی کار، بانوان، انجمن‌های صنفی، نمایندگان کارگران و مراکز مختلف در شهرستانها صورت گیرد و ابتدا به صورت مجازی شروع به فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلاب اقشار ضعیف بود، گفت: جامعه کارگری باید از انسجام و همدلی لازم برای بیان و رفع مشکلات خود برخوردار باشند تا بتوانند به حقوق حقه خود برسند.

Check Also

هفتمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری برگزار میگردد

دارالقرآن خانه کارگر برگزار می کند؛ ✅ ثبت نام هفتمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *